A kosár tartalma: Jelenleg üres a bevásárlókosara.

Termékeink

Biobolt főoldal arrow Táplálkozási tanácsok arrow Pattogtathat kedvére - nem egészségtelen
Pattogtathat kedvére - nem egészségtelen
A divertikuláris vastagbél betegségekben szenvedőknek általában tiltják a pattogatott kukorica, a különböző magok és diófélék fogyasztását, azok ugyanis az eddigi elképzelések szerint ronthatják a betegek állapotát.

Egy nemrég nyilvánosságra hozott kutatási anyag szerint azonban felesleges az ilyenfajta óvatosság. A 47 000 férfi önkéntes részvételével készült kísérletsorozat során a kutatók nem találtak összefüggést az ilyen ételek fogyasztása és a divertikuláris komplikációk előfordulása között. "Kutatásunk során nem találtunk semmiféle összefüggést a diófélék és magvak fogyasztása, valamint a divertikulitisz és divertikuláris vérzés kialakulása között. A fent említett élelmiszerek nem tehetőek fellelőssé a már meglévő divertikulózis betegség komplikációinak kialakulásáért sem" - nyilatkozta Dr. Lisa Strate, a Washingtoni Orvostudományi Egyetem professzora.

A divertikulózis a vastagbél betegsége, amely során kis tasakok-az úgynevezett diverticulák-jönnek létre a bélfalon, amely kiváló táptalajt biztosít a baktériumoknak és más kórokozóknak. Divertikulitiszről a tasakok gyulladásakor beszélünk. Ez az állapot erős vérzéssel és az emésztőrendszer elzáródásával is járhat.

Az Egyesült Államokban a 60 év felettiek egyharmadát érinti a betegség, noha legtöbbjük tünetmentes ebben az időszakban. A kor előrehaladtával azonban egyre több esetben alakul ki súlyos probléma a betegség következtében. A kór pontos kiváltó oka nem ismert, de sokan a rostban szegény diétát okolják a kialakulásáért. Az ürítés közben fellépő izomgörcsök is növelhetik a betegség kialakulásának esélyeit.

Az eddigi elképzelések szerint a pattogatott kukorica, a különböző magvak és diófélék szintén megrekedhetnek a béltasakokban, így okozva további komplikációkat. A mostani kutatás során ezt nem sikerült bizonyítani.

A kísérletben összesen 47 000 40 és 75 év közötti férfi vett részt, akiknek állapotát 1986 és 2004 között kísérték figyelemmel. A kutatás kezdetén minden férfi teljesen egészséges volt. A 18 év alatt összesen 801 résztvevőnél állapítottak diverikulitiszt és 383-nál divertikuláris vérzést. Amikor a kutatók összehasonlították az étkezési tényezőket, nem találtak összefüggést az elfogyasztott pattogatott kukorica, mag- és diófélék valamint a betegség kialakulása közt, sőt, azoknak a betegeknek, akik az átlagosnál több diófélét fogyasztottak, általában 20 százalékkal kevesebb volt az esélyük a divertikulitisz kialakulására. Pattogatott kukorica esetén a divertikulitisz kockázata 28 százalékkal csökkent.

Dr. Strate szerint az eredmények nők esetében is helytállóak. "Ennek ellenére természetesen lehetnek olyan betegek, akiknek gondot okoz az ilyen élelmiszerek fogyasztása, de nem lehet általánosan azt mondani, hogy ezek az élelmiszerek károsak lennének a divertikuláris betegségekben szenvedőkre" - nyilatkozta Dr. Strate.

Forrás: Stop.hu